lørdag 27. mars 2010

Hjemme

Etter en lang dag og lang reisevei har vi endelig kommet oss hjem til norge.

Dagen i går 26 mars begynnte stille og rolig med at vi ventet på at vår bagasje skulle bli henta og vi skulle til Chania og flyplassen. Fra Chania til Athen gikk flyreisen fort og behagelig. I Athen fikk vi beskjed om at flyet vårt var forsinket med 45 min. Da var det bare og finne frem Ipod og pc eller en god bok og vente. Her gikk også flyreisen fort og behagelig, men vi var forsinket til neste fly (trodde vi)

Når vi landet i Frankfurt tok vi beina fatt og løp fra gate A13 til gate A40. Dette gikk og vi rakk vårt siste fly.

flyet landet på gardermoen ca 19.35 og vi var alle glade for å være hjemme. Selv om noen da vi landa og så snøen for første gang på 19 dager sa at de ville tilbake så var det godt å komme hjem. Vi fikk heldigvis bagasjen vår kjapt her.

Nå sitter vi alle en dag etter og legger ut bilder på facebook og ser igjennom mange gode minner og gode stunder med herlige folk :)

Takk for 3 herlige og spennende uker. :)

mandag 22. mars 2010

Arbeid i førskolen uke 11

I uke 11 startet vi med våre aktiviteter. Vi skulle lage "pladask", påskekort og uro med egg.
Her på førskolen forbereder alle seg til påske og har masse klipping og liming. De har også forberedt et skuespill der barna skal lære replikker utenat. De fleste klarer dette med glans og hukommelsen er på topp, men lærerene innrømmer selv at barna trenger mer lek.
Onsdag hadde vi ansvar for opplegget/undervisningen på hver sin avdeling. Alle sleit med samme problem i begge klassene; muntlig kommunikasjon, med det er langt man også kommer med kroppspråk! Det gikk lettere fordi barn her forstår det godt.

På torsdag hadde vi besøk fra noen eldre fra gamlehjemmet igjen. Da hadde vi forberedet noe godt! Pannekaker =) Vi stekte pannekaker til 40 personer. De eggene vi brukte i røra blåste vi ut - for på fredag skulle vi dekorere påske-egg. (Vi har igrunnen samlet opp egg til denne aktiviteten siden vi kom hit...)
Alle fikk smake pannekakene våre. De i fra gamlehjemmet var meget fornøyd med dagens besøk, og barna ville selvfølgelig ha mer pannekaker.
Vi lærte barna her en del norske barne-sanger og uteleker. Det er ikke sjeldent vi hører at barna synge "Lille Petter edderkopp" eller "Slå på ring".
Tirsdag i siste uken skal det være avslutningsfest for oss på rådhuset. Her har vi også forberedt et nummer og fått med barna i førskolen. Øynene ble store når vi skulle lære dem norsk folkedans, Per Spelmann! Barna og de voksene slang seg med. De er blitt utrolig flinke og vi gleder oss til tirsdagen.

Siste helg på Kreta

Nå er den siste helgen over her, og vi startet helgen med lunsj hos en kvinneforening.
Det ble servert blekksprut, pommesfrites, gresk salat og mye annet godt av tradisjonelle greske retter. Det var noen skeptiske blikk til blekkspruten, men Erik og Veronica tok sjansen.

Da lørdagen kom var alle klare for å sole seg så vi ble liggende på terassen i fire timer. Lærerne var da en tur i Chania. Da kvelden kom var alle klare for å sjekke utelivet i Kissamos. Først spiste vi god mat i Kolymbari på en fin resturant, så gikk turen til internettkafe for så å avslutte kvelden på vår "standar" pub og bar Traffic. Godt hummør hele kvelden.

Søndagen var vi så heldig å bli invitert hjem på lunsj hos en av lærerene i barnehagen. Det ble servert masse god mat og drikke.
Huset de bodde i var kjempestort og flott innredet. Med to kjøkken, heis, kamera ved inngangsporten og, unnskyld ordbruken, en dritfin rød BMW M3 i garasjen. En flott avslutning på dagen.

Nå er vi tilbake på pleiehjemmet og det er kun tre arbeidsdager igjen. Vi har opplevd alt fra bleieskift, dusj til mors. I dag startet dagen med et dødsfall. En av damene i avdeingen tok sitt siste åndedrag i det vi kom inn i rommet.
Ellers har det gått i massering, tegning, påkledning og ballongkasting.
Takk for oss!
Stine og Kimmie

fredag 19. mars 2010

Fredag starter med strålende vær - og besøk ved legesenteret.

I dag ser det ut som om vi virkelig får en strålende dag - selv om det er kaldt ute. Det blir en litt kort arbeidsdag for vi er invitert opp i en landsby i fjellet til en kvinneforening der. Det blir spennede å se hva de vil vise oss - og flott å reise litt rundt å se flere steder.

En elev har vært hos lege i dag - og selv om vi helst vil slippe å komme dit er det jo med interesse vi ser hvordan helsesytemet her fungerer for "mannen i gata". Helt som den vanlige greker behandles vi ikke fordi vi slapp å betale... her blir vi tatt i mot som gjester over alt =)
Det var liv og røre på det store senteret - nesten som Oslo legevakt... Men med mindre akutte problemer vil jeg tro. De har en avdeling for små skader (der vi var med kråkebolle-piggene), egen røntgen, barnelege/helsesøster(?) og legekontoerer - bl a spesialist, trolig i allmennmedisin.
Håper vi ikke skal dit igjen og alle holder seg friske og skadefrie.

Vi ser frem til en strålende helg - og kanskje er vi heldige å får litt mer varme fra sola. Nettene er blitt kalderei det siste så det tar tid før temperaturen stiger om dagen.
Lørdag reiser nok noen til markedet i Chania og søndag er vi bedt til en førskolelærer på lunsj/middag. Det blir hyggelig!

torsdag 18. mars 2010

Torsdag kom med tilgang på varmt vann!

I dag var det mange på sykehjemmet som ventet på en dusj. Det var en dag uten lærlinger tilstede - så nå fikk Strømmen elevene prøve seg på egen hånd.
Vannet har kommet og gått, mest gått, den siste uken. I dag var det heldigvis vann i springen og alle som fikk tilbud om dusj fikk varmt vann!!
Vi har kjøpt lotion og krem slik at de skulle få litt ekstra pleie. Det er lite av det ellers her. Det ble gitt mange gode stell i dag - effektive og dyktige elever!
Etter all dusjinga og den daglige runden for å måle BT satte vi oss ned med en god gyros-lunsj.

Picnic på stranda.

I dag ble vi invitert med på picnic på stranda. Det var både vind og regn på formiddagen så det så litt dårlig ut for at det ble noe av. Etterhver fikk de avtale om å få søke ly under taket ved en nydelig liten kirke som lå der - for tur det skulle vi på! Etterhvert kom sola heldigvis tilbake.
Alle ansatte var med fra kjøkkenet i tillegg til Majopi og datteren hennes, Tonje og Tone og alle oss fra Strømmen. De hadde grillet kyllingspid, souvlaki, ristet brød og to store porsjoner med tatziki og gresk salat - dvs så mye vi ville ha=) Maten smakte kjempegodt og sola begynte etterhvert å varme oss. Vi fikk alle tilbud på AMBEER - øl - men da måtte lærerene takke nei... det ble cola eller vann...
SÅ var det selvfølgelig noen vikinger i flokken fra Norge!! Kimmie, Stine Veronika, Erik og Toje trosset det litt rufsete været og dukket seg i Egeerhavet. Kanskje det var en 17 - 18 grader - nesten som et dukk om sommeren i Norge..??
Men - alt har sin pris - to av elevene tråkket på kråkeboller - og nå sitter de å smører olivenolje på og håper piggene vil "skli" ut etterhvert. Legesenteret har gitt gode råd - og det er bare å vente - og ikke tråkke på foten - og smøre med olje.

onsdag 17. mars 2010

Lærere på fot-tur

Området vi bor i frister til mange flotte turer, så noen ettermiddager har vi gått lange turer. Vi tar utgangspunkt i Astratigos, den lille landsbyen vi bor i. Et par kilometer østover kommer vi ned til en fantastisk rullestenstrand.
Områdene byr på fine veier gjennom olivenlunder, vakre kirker, forbi fjøs med geit, sauer, griser, høner og gjess utenfor. Oppi fjellet vandrer stor og små flokker med geit og sau. Og rundt dem, frem og tibake kjører bøndene med sine traktorer og små lastebiler.
Ikke alle veier og stier (les de færreste) er avmerket på et kart og overalt er det gjerder og hindringer for å komme fram. Men to "eks-vestlendinger" finner løsninger på det meste.